Blog

De toekomst van elektrische auto’s

In 10 jaar tijd is de elektrische auto van buitenbeentje gegroeid naar geduchte concurrent van benzine- en dieselauto’s. Ongeveer een kwart van alle verkochte auto’s is nu al volelektrisch. Wat staat ons de komende jaren nog te wachten?

.
.
.
.

2023: ruim aanbod

Tien jaar geleden schudde Tesla de automarkt op door een volwaardige elektrische auto op de markt te zetten die in één klap het imago van de elektrische auto sexy maakte. Zakelijke kopers stonden in de rij om er een te bemachtigen. Inmiddels hebben de meeste merken elektrische modellen in het programma opgenomen. Er is ruim keuze uit allerlei modellen.

De ontwikkelingen gaan snel. Er staan op heel veel, en steeds meer, plaatsen openbare laadpalen en snelladers. De nieuwere automodellen kunnen steeds sneller worden geladen. De accucapaciteit wordt steeds groter, zodat het bereik op één lading groeit. Daarmee is het risico om stil te vallen met een lege accu, de grote schrik van berijders, verdwenen en verlies je weinig tijd meer om de accu weer op te laden.

De nieuwere modellen bieden meer waar voor hun geld dan die van een paar jaar geleden. De levensduur van de accu’s blijkt in de praktijk reuze mee te vallen. En de onderhoudskosten zijn veel lager. Het is niet verwonderlijk dat steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto. Wat is wijsheid: nu al een elektrische auto aanschaffen, of toch nog maar een paar jaar wachten?

Wachten op nieuwe accu’s?

De standaardtechnologie vandaag is de lithium-accu. Daar zit nog volop ontwikkeling in. De accu’s worden steeds lichter en kleiner bij dezelfde capaciteit. Ook aan de veiligheid wordt nog volop gewerkt (brandbaarheid) en aan het verminderen van de hoeveelheid benodigde kobalt. Kobalt is een metaal dat op maar een beperkt aantal plaatsen van de wereld gewonnen wordt onder soms mensonterende omstandigheden.
Maar er wordt ook gewerkt aan andere technologieën, het valt niet uit te sluiten dat de accu van de toekomst geen lithium-accu zal zijn.

Wachten op auto’s op zonne-energie?

Al eens van de World Solar Challenge gehoord? Dat is een wedstrijd voor zonnewagens, die jaarlijks in Australië wordt gehouden. De auto’s moeten, puur op zonne-energie, zo snel mogelijk dwars door Australië rijden, een afstand van ruim 3000 km. De wedstrijd is een aantal keer gewonnen door de TU-Eindhoven. Het team van 2015 heeft de handschoen opgepakt en wilde een commercieel verkrijgbare auto hieruit ontwikkelen, de Lightyear. Helaas is het bedrijf onlangs failliet gegaan. Reed hij puur op zonne-energie? Nee, dat gaat niet in Nederland. Maar de zonnepanelen zorgden er wel voor dat de auto extreem zuinig reed.

Ook andere bedrijven zijn actief op dit gebied. Sono uit Duitsland bijvoorbeeld is bezig om een betaalbare (€30.000) elektrische auto met zonne-energie op de markt te brengen.

Wachten op elektrische auto met thuisaccu-functie?

De accu van een elektrische auto is groot genoeg om ook als thuisaccu te kunnen functioneren. Je zou dus overdag de auto kunnen opladen, liefst met zonne-energie, en ’s avonds en ’s nachts de auto weer kunnen gebruiken om het huis van stroom te voorzien. Dat spaart de investering in een aparte thuisaccu uit.
Dit systeem heet V2G, dat staat voor “Vehicle to Grid”. Er lopen momenteel diverse experimenten, met name in Utrecht. Het is de verwachting dat de komende jaren geschikte automodellen en geschikte laadpalen op de markt komen, zodat iedereen er van kan gaan profiteren.

Wachten op waterstof?

Met waterstof vlot het nog niet zo. Er zijn al jarenlang twee modellen op de markt verkrijgbaar, een Toyota en een Hyundai. Maar veel merken hebben de ontwikkeling van waterstofauto’s gestopt. Dat komt enerzijds omdat het grote voordeel van waterstofauto’s, snel tanken en een grote actieradius, verschrompelt, nu accuauto’s met steeds grotere accu’s en snellere laadtijden, hun achterstand inlopen. Anderzijds zijn er nog maar een handvol waterstoftankstations in Nederland, waarvan één in Veldhoven. En dan is het nog de vraag hoe die waterstof geproduceerd wordt, uit aardgas of uit groene stroom. In het eerste (meest voorkomende) geval is de milieuwinst beperkt, omdat er nog steeds fossiele energie nodig is en veel CO2 wordt uitgestoten.

Wat nu: toch maar wachten, of niet?

Zoals gewone auto’s elk jaar beter worden, zo zal dat ook voor elektrische auto’s gelden. Er zijn nog volop ontwikkelingen zoals we hierboven hebben gezien. Is het de moeite waard om daarop te wachten? Dat moet ieder natuurlijk voor zichzelf uitmaken. Maar de meeste mensen die al zijn overgestapt willen nooit meer terug. En vanaf 2035 kan het ook niet meer, vanaf dat jaar mogen er immers geen benzine- en dieselauto’s meer verkocht worden.