De elektrische auto in de praktijk

De elektrische auto is aan een onmiskenbare opmars bezig. In 2020 is al één op elke vijf verkochte auto’s vol elektrisch. Al die auto’s hoeven niet meer te tanken, maar moeten worden geladen. En dat werkt wel even anders dan tanken. In dit artikel willen we u wegwijs maken in de wereld van laden, laadpalen, laadpassen en laadsnoeren.

Tanken gaat anders

Het rijden in een elektrische auto is nauwelijks anders dan in een benzine- of dieselauto. Eigenlijk rijdt het fijner, de motor is fluisterstil en er hoeft niet te worden geschakeld. Maar waar je bij een fossiele auto gedachteloos een benzinepomp kunt opzoeken als je moet tanken en vijf minuten later verder kunt, gaat dat bij een elektrische auto toch heel anders.

Er zijn twee manieren waarop je de elektrische auto kunt bijtanken. De ene is met een gewone laadpaal. Die kan thuis staan, op het werk, of je kunt kiezen uit een van de steeds meer voorkomende publieke laadpalen. Je parkeert de auto erbij en een paar uur later is ie weer bijgeladen. Zorg wel dat je een eigen laadsnoer bij hebt!

Daarnaast zijn er snelladers, vooral langs de snelwegen. Deze zijn bedoeld om snel bij te laden als je de accu onderweg toch een keer tussentijds moet bijladen. Hoe snel varieert per auto en per snellader, maar bij de modernere kun je binnen een kwartier alweer een heel stuk verder op weg. Nog niet zo snel als de tank volgooien, maar als je er toch een kop koffie bij neemt, maakt het al niet veel verschil. Voor snelladers heb je geen eigen laadsnoer nodig.

Er is nog een derde manier, maar die is meer voor noodgevallen. Met een speciale adapter kun je de auto vanuit een gewoon stopcontact opladen. Maar dat gaat erg langzaam. Wel handig bij bijvoorbeeld een vakantiehuisje zonder laadpaal in de buurt.

Eigen laadpaal

Het mooiste is het als je gewoon elke nacht thuis kunt opladen (of overdag op het werk). Dan staat ’s ochtends (’s middags) altijd weer een volgeladen auto gereed. Hiervoor heb je een laadpaal nodig. Bij de aanschaf is het wel even opletten, zie het kader.

Geen eigen laadpaal mogelijk

Zonder eigen oprit is een eigen laadpaal niet mogelijk. En het is niet de bedoeling om laadkabels over de stoep uit te gaan rollen. Maar u kunt de gemeente dan wel vragen om een openbare laadpaal te laten plaatsen. Die plaatsing gebeurt dan door bedrijven als Newmotion/Shell, Vattenfall en EVBox. Die plaatsing is gratis, maar het stroomtarief is wel wat hoger dan het thuistarief. Kijk op de website van uw gemeente, met zoekwoord “laadpaal”, voor meer informatie.

Laadpassen

Om een laadpaal te kunnen gebruiken hebt u een laadpas nodig. Daarmee start en stopt u een laadsessie. Het werkt eigenlijk zoals de OV-chipkaart. Zo’n pas wordt meestal bij de paal geleverd. Roaming zorgt er, net als bij mobieltjes, voor dat je ook bij laadpalen van andere bedrijven je auto kunt laden. Maandelijks krijg je een factuur waarop alle laadsessies worden weergegeven. Let op dat in het buitenland niet alle laadpassen worden geaccepteerd. Dan moet je van tevoren een lokale pas aanschaffen.

Zakelijk gebruik van een laadpaal thuis

Bij een auto van de zaak betaalt de baas meestal de gebruikte (privé)stroom. Dat vraagt een administratie. Gelukkig leveren de meeste laadpaalleveranciers tegen een geringe betaling de dienst om dat te automatiseren. Daarbij wordt maandelijks de gebruikte privéstroom in rekening gebracht bij de baas en vervolgens terugbetaald aan de werknemer in privé. Helemaal automatisch!

Tja, het is wel heel wat anders dan een fossiele auto tanken. Maar als je er eenmaal aan gewend bent valt het allemaal wel mee. Vooral als je je bedenkt dat het een flinke steen bijdraagt aan het terugdringen van de opwarming van de aarde. Het groene hart wil ook wat!

Ervaringen van Marco van Laarhoven

Marco rijdt inmiddels twee jaar een Nissan Leaf. Hij vertelt erover.

“Met een laadpaal thuis, achter de poort, is het extra fijn rijden met een elektrische auto. Met zo’n laadpaal die niet toegankelijk is voor derden is het laden een kwestie van inpluggen en go!. Geen pasje meer nodig. Een ander voordeel van de laadpaal aan huis is dat de auto in de winter op stroom van het net opgewarmd kan worden. Dat is misschien niet de meest groene optie, maar het is wel heerlijk om na een nachtvorstje in een voorverwarmde auto te stappen.

Zelfs met een relatief kleine accu van iets minder dan 40kWh kan heel Nederland bereikt worden. Leeuwarden, Haarlem etc. zijn vanuit de regio Eindhoven geen probleem. Een laadpaal is bijna altijd wel te vinden in de buurt en als een bezoek lang genoeg duurt hoeft er onderweg niet bij een snellader gestopt te worden. Mocht het een bliksembezoek zijn geweest, dan is een half uurtje snelladen genoeg om thuis te komen.

In het buitenland wordt het toch iets anders. Daar zijn minder laadpunten en zijn er vaak ook verschillende laadpassen in omloop. Ik heb het zelf nog niet aangedurfd om met de EV op vakantie te gaan, maar het zou wel mooi zijn om dat te doen.”

Jan van de Ven Elektrotechniek: let op bij het aanschaffen van een laadpaal!

Jan van de Ven is al meer dan 60 jaar een bekende naam in Bladel. Inmiddels hebben ze ook al heel wat ervaring in het plaatsen van laadpalen. Gijs Raaijmakers legt uit.

“De aanschaf van de juiste autolader is per situatie verschillend en afhankelijk van drie factoren, namelijk de laadmogelijkheid van de auto, de maximale capaciteit van de lader en de elektrische aansluiting waar deze op aangesloten gaat worden.

De voorkeur gaat uit naar een 3 fase-lader, die is drie keer zo snel als een 1 fase-lader en de meeste nieuwe elektrische auto’s kunnen drie fasen aan.

Met een standaardaansluiting van 3x 25A kun je maximaal met 11kW (3 fasen) of 3,7kW (1 fase) laden. Met een zwaardere aansluiting kan het dubbel zo snel, maar realiseer je dat Enexis voor zo’n aansluiting jaarlijks meer dan €600 extra vraagt. Let er verder op dat het stroomverbruik van een laadpaal hoog is. Als je dan ook nog elektrisch kookt, de wasmachine draait of andere grote stroomverbruikers hebt, dan kan het totale stroomverbruik in huis te hoog worden. Een laadpaal met “load balancing” (stroomregeling) is dan aan te bevelen, die “dimt” de auto indien het verbruikt te hoog dreigt te worden.”